Nu e primul poet care
afirmă că dorul de patrie (oricât de desuet ar suna) l-a strigat pe nume și l-a
întors din peregrinările sale, pe meleagul natal, la prima bătaie de gong, dând
o altă formă așteptării. Dar mai ales, speranței. Când ești departe, nu ai
încotro și te agăți de speranța că într-o zi, te vei întoarce de unde ai
plecat, cu câtva timp în urmă. Așteptarea aceasta capătă sens și dă forță de
coeziune gândurilor, ca să-și poată împlini visul, devenit imperios, de întoarcere.
Și oricât ar fi lumea de frumoasă, nimic nu mai e de ajuns, până nu te vezi din
nou, acasă. Aceste lucruri sunt știute mai ales de către cei care au avut
curajul să plece la un moment dat, sub o motivație sau alta. Unde poate fi mai cald, decât la sânul
mamei care te-a născut, te-a alăptat, te-a crescut frumos, ți-a împletit, ochi
cu ochi, aripile pentru zbor și te-a adăpostit sub veșmântul curat al
rugăciunilor sale? Pentru Carmen Tania Grigore, patria este egală cu poezia, la
fel de sfinte, la fel de necesare. Patria, limba română și neamul, trei repere
fundamentale, la care se adaugă poezia. Pe ele le-a îmbrățișat, le-a ocrotit, a
trăit în lumina lor, cinstindu-le, în aceeași măsură. Față de patrie poeta are
un sentiment matern și filial în aceeași măsură. E o întrepătrundere, o
simbioză necesară, fără de care n-ar putea supraviețui. Însuși cuvântul patrie
îi produce alean și mângâiere, și nu poate decât să-i fie recunoscătoare limbii
materne, atât de nuanțată, în care se poate exprima și își pune ”nostalgiile la
vedere”. Și dacă cei rămași acasă aspiră și chiar împrumută zeci de cuvinte
străine, cei plecați temporar, folosesc cea mai curată și românească limbă,
învățându-și copiii, limba română. Despre starea de acasă, Carmen Tania Grigore a scris cel mai frumos poem, cu un
motto din Florin Călinescu: ”întorsul
acasă nu ni-l poate lua nimeni”: ”aceleași
râuri de ie / merg la inima / celor care / așază / dor peste dor / acasă peste
acasă / destine împerecheate / cu lanțuri de scripete / în care / rana atârnă /
pâine în devenire / în balans / cu țara deposedată // sfârcuri descuamate / are
străinătatea, / laptele ei / îi adoarme pe mulți / cu zâmbet trist / la vedere
/cum la vedere / este și glezna / lui Dumnezeu / pansată cu / un ștergar
tricolor”.
Semn că paradisul nu a fost
pierdut pentru totdeauna, el poate fi redobândit cu puterea credinței și a
iubirii. Spiritul poate hălădui pretutindeni, dar trupul trebuie să cuibărească
în lăcașul de acasă.
După ce și-a fixat reperele
spirituale pe temeiul credinței în Adevăr, Frumos și Bine, Carmen Tania Grigore
s-a decis să aducă în vers, un semn de
statornicie, și-a pus la adăpost amintirile, ivite ca din ceață și le-a
așternut, ca temei de rămânere între coperți de carte. Un fel de ”adaos incitant / la ziua de mâine”(strigător la cer). Și de ce nu, un
adaos la multrâvnita veșnicie?
Pentru reflectarea stărilor
și chiar a gândurilor, poeta folosește motivul oglinzii, uneori sporind
misterul:”urcăm și coborâm / pe trepte de
oglindă”(strigător la cer);”ești sau
nu ești / cel întârziat în oglindă?”(niciodată
târziu).
Aidoma filozofilor și
majorității poeților, Carmen Tania Grigore este preocupată de categoria Timp:”timpul se răsfață / în palmele noastre / pe
linia vieții”(ceartă și iartă); ”glasul
tău se revarsă / în faguri / cristalizând secundele / pregătite să te primească
/ sub cununa de vâsc”(niciodată târziu).
Dar mai ales, poeta este fascinată de rotirea ciclică a zilelor și
nopților și a anotimpurilor:”zilele cresc
/ unele după altele / în solitudine / nopțile se topesc / ca un psalm de
suferință”(însingurare bine pusă la
punct).
Autoarea a încropit și un ”scenariu
pentru neuitare” – destul de original:”am demontat distanța / în amintiri picturale / vitraliu peste zâmbetul
tău mirific / contemplat de o siluetă / pe care nimeni / nu o mai recunoaște //
cine este aceasta / și de unde își cumpără anii? // ca un șoim ea pândește /
înserarea / să înhațe / șarpele casei / încolăcit între vârste”.
Prin toate aceste poezii,
autoarea punându-și intențiile la vedere, laolaltă cu nostalgiile, s-a
înfruptat din ”dulcele fruct / al
mărturisirii” (scrisoare aproapelui).
Cu grație și discernământ, poeta își declină toate neliniștile, fără nici o
rezervă:”ale mele sunt / aceste neliniști
/ aruncate / în colțuri de idei / ele mă strigă pe nume / când alunec / din
rugă / în ora pustie, îmi activează memoria / și nu mă lasă să uit / promisa /
rotație / a mângâierilor” (neliniști). Autoarea
pledează pentru acordarea iertării, care ne transformă sufletele:”...cineva / picură rouă / peste rugăminți /
și alungă insomniile / în pustietate / sufletul se limpezește / ca un somn de
prunci / inima este o pasăre / întoarsă discret / în cuiburi orfane” (iertarea cea de toate zilele).
Carmen Tania Grigore posedă o
imaginație în desfășurare, bogată în nuanțe subtile, în felul acesta atingând
tainițele adânci ale sufletului omenesc. N-a precupețit nimic în alegerea
tematicii, indiferent de modalitatea de expresie, de la cântec de taină și
așteptare, până la descântecul magic care te poartă într-o lume aproape ireală:
”cântec de taină / de așteptare / a celui
care / nu se lasă văzut / cântec de sărbătoare / tonalități afective / în
respirația caldă / înălțată / până aproape de / un apogeu inocent / cântec
erotic / fără cuvinte / puls magic / îndestulări delicate / triumf în extaz /
ce nume să-i dau / acestui poem / jumătate cântec / jumătate descântec /
insinuat între / cea care am fost ieri / și cea care / îmi sunt azi?”(fără nume).
Poezia este chiar un ”ritual
la cumpăna anilor” oficiat cu acele gesturi hieratice specifice
descântecului sau canonului liturgic:”din
această noapte / vom împărți / clipele de amnezie / pe măsură ce / înaintăm /
în acest somn privilegiat / întru împărăția / liturgică / acolo unde / cineva /
extrage tinerețea din răni / și o presară / înaintea altarului / dar să ne fim
/ canin asumat / fomulă sine qua non
/ mărturisirii”.
Ceea ce e de remarcat la
această autoare, e faptul că travaliul poetic nu e întotdeauna ușor, trebuie să
lupți cu toate forțele și cu toată inima pentru a ajunge la desăvârșire, chiar
dacă uneori, pare că ți-au slăbit puterile și ești gata să te dai bătut:”ca un lup rănit / gândul se întoarce / mi-a
sfâșiat / un poem / cu limbă de șarpe / am experimentat / spaima și / moartea
lirică / dar / nici renunțare / nici împăcare / în suflul final //doar argumente
/ smulse din propria inimă”(doar
argumente).
Poezia ei va străbate
pământul ca o rădăcină rămasă sub casă și e limpede că va lăstări, va crește și
va da rod, aici sau acolo, în ”semn de statornicie”:”eu am rămas / în cuvânt / ca o rădăcină /
sub casă / știm amândoi / cât de curând / poeme gestante / vor sparge lacătul /
tăcerii / înmulțind vocile / care / dau consistență / memoriei”. De altfel,
poeta spune: ”ziua de mâine / rămâne / ca
o făgăduință / între necunoscuți”(și mai
departe).
Tania Grigore nu caută cu tot
dinadinsul amintirile, ci, dimpotrivă, amintirile o caută pe ea, îi dau ghes, o
hărțuiesc, până le cade pradă. ”cu dor de cândva” – redă cu
fidelitate această stare de întoarcere: ”doar
cireșului / inimă de porumbel / mă plâng uneori / nimic nu se compară / cu
mângâierea / fără atingere / copilăria nu se mai poate / ascunde / și mi se
arată / în verdele amestecat cu / rodul promis // ascultă / mamă / cum pocnesc
/ mugurii / la întrecere cu anii / cum lacrima mea / se dăruiește / cireșului /
să ducă mai departe / zorii de poveste”. Tot despre amintiri e vorba și în
poezia ”panta rhei”: ”e timpul
să / adăugăm amintiri / fără egal / peste cei șapte ani / de acasă //o undă de
șoc / dezbină amiezile sacre / întârziind / înaintarea în rod // am văzut cum /
sufletul se pregătește / de plecare / cum lacrima / își ia la revedere / de la
plâns / și se înalță / abur risipit astral // tăcerile învăluite-n negru / nu se
mai pot ascunde / ca într-un impact final / cu citostatice / coloane de gheață
/ se surpă-n / edificiul organic / carnea se contopește / cu lutul promis /
miroase a meconiu în jur / semn că / în orice secundă / fluxul iubirii / aduce
cu sine / o naștere / programată / sau nu”.
Dintre figurile de stil,
autoarea folosește frecvent personificarea ”lumina
/ face ochii mici”;”greieri în extaz / migrează necontenit / din câmpul meu
vizual / spre adâncimea gândului”(conspirația
tăcerii);”viața mă / pândește / din horoscop / cu ochii ei / cameleonici”(horoscop); ”încrederea / este o
hăinuță subțire / care mă strânge”(vorbim
pe dinăuntrul); ”dragostea blândă / cu mâini de artist”(nu doar de Dragobete).
Și câteva imagini suprarealiste:”casa
mea / a pierdut / mult sânge la / impactul cu / realitatea/ aburi de pâine /
s-au stratificat în / arabescuri de var / stare de albă trăire / moștenită în
neam / având aceeași grupă de sânge / am donat din memorie / până când / mama
mi-a zâmbit la fereastră / acum vremuiește / în loc de verdeață / ca o floare
de mac / deasupra unui pământ / aruncat cu lopata” (floarea de mac).
Poezia ”simboluri imaginare”
atestă starea poeziei și a creatorilor ei, în zilele noastre:”poeții se întorc / tot mai triști / din
munții golași / ai patriei / poezia se hrănește / pe furiș cu / simboluri
imaginare / ca și cum / metafora / ar fi un leac panaceu / pentru suferința
terestră / ecoul din toacă / se multiplică vegetal / dospește-n văzduh / și se
dăruiește auzului / peste mări și țări // pelerini atrași / de conturul
iluminat / al crucilor / trag clopote incendiare”.
Un foarte frumos poem
spiritual dedicat Maicii Sfinte, poartă titlul ”poem pentru Ea”: parcă nu respira... era încrustată /
într-o catedrală de fildeș / prin care lumina / își căuta dragostea / fără
prihană / mâinile ei de zăpadă / neputincioase / se topeau / în contopire / cu
lacrimi de sânge / ochii ei sfredeleau / taina unui altar / extrasenzorial / ca
și cum / ar fi căutat / îngerul care / să o recunoască / parte din / imaculata
concepție // Ea abia respira / și levita / prin ochii celor din jur / ca o
mireasmă / de candelă”.
Ceea ce e cu adevărat
uimitor, e modul cum poeta se folosește de culori și de simbolurile lor.
Astfel, aerul sângerează, lumina sângerează, luna e sângerie, casa a pierdut mult
sânge la impactul cu realitatea, în schimb, ochii sunt cameleonici, amintirile sunt picturale, numai tăcerile sunt
învăluite-n negru, etc.
Carmen Tania Grigore a avut
ideea strălucită de a dedica un poem chiar poeziei, care se numește ”poem
dăruit poeziei”: ”ca un măr /
îngreunat de mirare / înmugurește în tihnă / poezia / într-un decor / fără
margini // seva împerecheată / cu lutul fecund / devine dor / imposibil de /
îndepărtat / un fel de / sentință în alb / care așteaptă / mâna promisă / mâna
care / să se rotească / deasupra viselor / stârnind acea plutire / în care / nu
mai știi / unde să te oprești”.
Și cu adevărat, poezia te
poartă deasupra viselor, într-o plutire care seamănă cu levitația.
Despre efectele aproape
magice ale poeziei sale, autoarea a scris un ”avertisment liric”: ”miroase a toamnă / scrisul meu / un
amănunt care / precede / cod galben / de imaginație / poeme însemnate /
cantitativ / vor cuprinde / multe arii semantice / și pe alocuri / se pot
înregistra / frecvente descărcări / stilistice // prin acumulare / de sensuri /
se preconizează / inundații de vis / care pot lua / prin surprindere /
cuvintele”.
Și o foarte frumoasă poezie
de dragoste, intitulată ”jocurile vieții”: ”s-au consumat / jocurile vieții /
singurătăți legate la ochi / merg mână în mână / și rostesc cu sfială / numele
celui / mult așteptat // aerul a lăsat la dospit / dogoarea întâlnirii /
soarele aruncă / benzină / peste tainele / dosite în jurnal // pământul își
ține / respirația / și tiptil / adaugă trepte / spre desăvârșire / pământul
acesta / ar face orice / să rețină pașii / în zona de confort / a împărtășitei
iubiri”.
Adeptă a unui limbaj curat,
oarecum comun, fără încărcături metaforice și cu o economie a mijloacelor de
expresie, Carmen Tania Grigore, ajunsă deja la o anume maturitate artistică, se
bucură de recunoaștere internațională, rămânând fidelă căii de început care
și-a pus amprenta definitiv pe lirica sa.
Cu fiecare nouă carte, ea mai
străbate un deșert de tăcere, înveșmântată în armura cuvintelor trainice, din
fondul uzual, ceea ce face ca poezia ei să fie accesibilă oricărei categorii de
cititori. Simplitatea aleasă cu bună știință, merge până la esență, mai cu
seamă în poezia meditativă, aproape aforistică, de mare impact, și totodată
interactivă, cu un ritm interior și o candență perfectă, chiar dacă este scrisă
în vers alb. Premiile și distincțiile primite în ultimii ani o recomandă ca o
voce distinctă în poezia de azi.
Și în toate aceste
manifestări sufletești sub formă lirică, în toate aceste dulci mărturisiri,
poeta și-a păstrat sinceritatea, tinerețea, prospețimea, bogăția, candoarea,
frumusețea lăuntrică avută ab initio.
CARMEN TANIA GRIGORE, Cu nostalgii la vedere, Cu o postfață de Ionel Bota, Editura SITECH, Craiova, 2018
0 Comentarii