Constantin Toader: ”D`ale Omului”. Lectura și scrisul lecturii… Cronică de Marin IFRIM

Marin IFRIM

Constantin Toader: ”D`ale Omului”. Lectura și scrisul lecturii…

O carte de 285 de pagini, apărută recent la ”Editgraph” Buzău, semnată de Constantin Toader - pseudonim Costy.To-, un mai mult decât onorabil profesor de fizică, un cititor cu gusturi rafinate și un autor vizibil încă de la acest debut editorial surprinzător de bine poziționat estetic: ”Din idei de la lume adunate, create și re-create,/prelucrate, artistic înnobilate și-napoi Lumii-redate”. Pe coperta I tronează Sfântul fizicienilor, Einstein, cu rădăcina unor ”săgeți” în frunte simbolizând: relativitate, puritate, verde crud, puțină gelozie, viață dulce-amară, iubire (în paranteză, celebra formulă a Relativității și Senectute-împlinire. Într-o succintă ”Introducere”, autorul își explică cu pendanterie demersul editorial: ”În aproximativ 45 de ani de activitate instructiv-educativă, în calitate de <formator> am < cules> idei, am adunat un noian de varii expresii, am scrutat figuri și caractere, am studiat caractere, am studiat diverse personalități, am analizat moravuri, comportamente normale și deviante, atitudini, situații, evenimente etc. Toate acestea, selectate, ordonate și prelucrate, au constituit sursa de inspirație care m-a condus la <crearea> și uneori <re-crearea> a circa 70%  din <elementele de creație> expuse în lucrare (maxime, microeseuri, cugetări, reflecții (filozofice, existențiale etc), aforisme, bancuri, epigrame, fabule, ghicitori, șușanele etc).

Restul de aproximativ 30% din elementele de creație este constituit din ceea ce am <cules>  pur și simplu, am prelucrat, am adus la o formă literară”.  Din partea I a cărții mi-a fost aproape imposibil să selectez ceva, densitatea textelor fiind mai ceva decât cea a plumbului. M-am oprit la un adevăr de necontestat: ”În știință nu există vreo altă autoritate în afară de cea a dovezilor” Scurte și precise formulări literare se referă la: epigenetică, substanță-energie-informație, ”internetul biologic, spirit-materie, știința post materialistă, clonarea, partenogeneza, androgeneza, conștiința, nanotehnologia etc. Reflecțiile și cugetările autorului, numai prin acestă primă parte, ar fi putut constitui o carte la fel de incintantă ca tot volumul. Din partea a doua – epigrame, fabule, ghicitori, șușanele și snoave – am ales, tot așa, cu ezitare, datorită abundenței de texte care încântă instant cititorul, ”Cele 7 minuni din RSR”: a) Toată lumea avea de lucru. b) Deși toată lumea avea de lucru, nimeni nu muncea. c) Deși nimeni nu muncea planul se făcea 100%. d) Deși planul se făcea 100% nu puteai cumpăra nimic. e) Deși nu găseai nimic de cumpărat, toată lumea avea de toate. f) Deși toată lumea avea de toate toți furau. g) Deși toți furau, niciodată nu lipsea nimic. Această a doua parte a cărții conține multe bancuri despre sex. De la sexul barbar până la sexul de finețe franțuzească. Nu pot reproduce nimic aici, autorul nu recomandă cartea tinerilor cu vârsta sub 18 ani. Iată și un banc la care nu ai cum să nu zâmbești: ”– De ce transpiră țiganul în somn?/Visează că muncește”. Și o epigramă: ”Ascultați, luați aminte./ E ceva de mii de ani./ Prostul plânge după bani,/ Iar deșteptul după minte”. Încă una: ”Azi țăranul de la noi./ Nu mai are car cu boi./ Dar în frunte cu primarul,/ Satul are <boi> cu carul!”. Partea a III-a ”D`ale zilelor noastre. (”Averse”, diverse, cu și fără controverse)”, citez: ”Dacă destinul (viitorul, soarta) nu determină caracterul, atunci caracterul <făurește> destinul în procent de 100%”. Pe ultima copertă sunt reproduse pozele lui C. Tănase (”Și…cu asta ce-am făcut?”). G.V. Birlic (”Io, am naturelul simțitoriu, bibicule…”) și I.L.Caragiale (”Mon cher, nu pot precum ca să mai tolerez așa ceva!”).

Cartea lui C. Toader este unică în literatura buzoiană și nu numai. În viziunea autorului aceasta ”…se adresează oamenilor cu o cultură general medie, celor instruiți și educați, inteligenți, toleranți, concilianți, spirituali, cu simțul umorului etc.” Prin acest debut convingător, Buzăul are încă un scriitor de valoare, unul matur și cu o copleșitoare experiență de viață. Bun venit!