Ticker

6/recent/ticker-posts

Loredana A Știrbu, Bijutierul din Jaipur. Cronică de Mihai Vintilă

 


Mihai VINTILĂ 

Ficțiunea este tot mai vizibilă în literatura românească contemporană. Poveștile continuă să apară și, uneori, ești surprins de zonele pe care acestea le explorează. Acest sentiment de surprindere îl avem și atunci când citim volumul Bijutierul din Jaipur de Loredana A. Știrbu, apărut la finalul anului 2024 la editura clujeană Limes.

Loredana A. Știrbu este o promotoare a literaturii în nordul țării, fiind angrenată în mișcarea cenaclieră și în organizarea diverselor evenimente legate de promovarea cărții. Pentru mine, este prima carte a autoarei, așa că nu am repere mai profunde decât cuvântul scris.

Alcătuit din nouă povestiri, Bijutierul din Jaipur ne duce în lumi fabuloase.

Prima povestire este cea care dă titlul volumului. O consider cea mai reușită din întreaga carte. Loredana A. Știrbu creează, prin scris, o aură de mister și aventură, amintind de poveștile cu descoperiri arheologice și comori ascunse. Stilistic, folosește o narațiune alertă, plină de detalii senzoriale, care creează o atmosferă captivantă. Se bazează pe propoziții scurte pentru a adăuga dinamism, mai ales acolo unde acțiunea stagnează. Este o tehnică bună, care dă rezultate.

Unul dintre aspectele cele mai interesante este juxtapunerea dintre întâmplarea aproape mitică a descoperirii bijuteriei și a templului și realismul expertizei bijutierului. Pe de o parte, povestea relicvelor îngropate în deșert aduce un element de legendă, cu o zeiță necunoscută și o comoară pierdută sub nisipuri. Pe de altă parte, reacția bijutierului, mai ales la vederea diamantului flawless, introduce un registru diferit – cel al evaluării riguroase, al profesionalismului și al cunoașterii în domeniul pietrelor prețioase.

Un alt punct de interes este modul în care misterul persistă: templul nu a fost regăsit, zeița rămâne anonimă, iar valoarea pietrelor este necunoscută până la un anumit moment. Acest lucru creează o tensiune narativă, care îl face pe cititor să dorească să afle mai mult.

Descrierea pietrelor prețioase, mai ales a diamantului perfect, este realizată cu un simț al detaliului care accentuează fascinația bijutierului. În acest sens, acea scenă capătă o valoare simbolică: frumusețea și perfecțiunea nestematelor contrastează cu întâmplarea haotică a descoperirii lor, subliniind ideea că, uneori, marile comori ajung în mâinile oamenilor printr-o combinație de noroc și destin.

Finalul este demn de un adevărat maestru: Și la fel ca pe Arun Sharma, îl găsiră după câteva luni, o mumie uscată privind cu ochii goi diamantul roșu, care mai crescuse cu încă un carat. Dezvăluind misterul caratelor, timpului și al povestirii, această încheiere mi-a amintit de Paulo Coelho, în special de La râul Piedra am șezut și-am plâns și Alchimistul.

A doua povestire, intitulată Taina, revine la istoriile românești din bătrâni, abordând misterul ielelor. Construită pe un singur plan, urmărește ispita care încearcă un tânăr. Mi-a amintit puțin de Eliade din Șarpele, prin juxtapunerea real-imaginar. Finalul este bine construit: Dimineață, când ieși pe prispă, descoperi în fața ușii un buchet de flori de câmp și, pentru câteva secunde, avu impresia că le aude hohotul de râs pierdut în văzduh. Rămase așa, cu buchetul în mână, privind munții din zare și pădurea ce se întindea cât vedeai cu ochii, într-un nou răsărit.

În povestirea Arabesque este reluată tensiunea literară din prima povestire. Aceasta curge aparent lin, având un final neașteptat. Ideea magnoliei, care simbolizează relația într-o formă surprinzătoare, îmbină fantasticul cu realul.

Celelalte povestiri mi se par mai puțin lucrate decât aceste prime trei. Ultima, Cămașa albastră a sufletului, pare cumva neterminată, aflată mai degrabă în stare de proiect – unul bun, dar nefinalizat.

Loredana A. Știrbu creează, în Bijutierul din Jaipur, o lume dominată de exotism și mister, în care realitatea se împletește armonios cu mitul. Așa cum remarcă Gheorghe Glodeanu, pe ultima copertă, autoarea plasează acțiunea într-un Orient mirific, unde decorurile somptuoase, simbolurile și legendele contribuie la farmecul narativ al cărții. Alegerea unui citat din Rabindranath Tagore în deschidere nu este întâmplătoare, ci subliniază atmosfera profund poetică și filosofică ce traversează paginile cărții.

Pe de altă parte, Mircea Petean evidențiază măiestria Loredanei A. Știrbu în conducerea firului misterios al poveștii. Fie că este vorba despre bijuterii blestemate, despre mituri populare precum jocul ielelor, fie despre salturi temporale spectaculoase, autoarea creează un univers în care cotidianul și supranaturalul coexistă. Volumul devine astfel un spațiu al evadării, dar și al explorării limitelor dintre real și fantastic, oferindu-i cititorului o experiență aproape onirică.

Prin îmbinarea unor elemente specifice literaturii orientale cu un stil atractiv, Bijutierul din Jaipur reușește să capteze atenția, farmecul povestirilor și incursiunile în lumea miturilor oferind o lectură seducătoare și incitantă.

Loredana A Știrbu, Bijutierul din Jaipur, Florești - Cluj, editura Limes, 2024, 114 pagini.

cronica a apărut în revista Literadura nr 36, iunie 2025. 

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii