Interviu realizat de Virgil ANDRONESCU
Virgil
Andronescu: Cum aţi început să scrieţi cărţi pentru copii, ştiut fiind că a
scrie basme şi poveşti este foarte greu?
Petre
Crăciun: Am început să scriu pentru copii în anul 1990, mai mult pentru
copiii mei, dar şi dintr-o pornire lăuntrică, din faptul că mie însumi mi-au
plăcut mereu poveştile şi îmi plac şi acum. Am început să scriu poezii pentru
copii. Am terminat două volume şi m-am dus la singura editură pentru copii,
”Ion Crangă”. Un redactor de acolo mi-a spus că nu ”se mai caută poezii” şi m-a
sfătuit, dat fiind faptul că eram profesor de istorie, să scriu roman istoric.
M-am documentat vreme de câteva luni pentru un roman care îl avea ca personaj
pe Radu de la Afumaţi.
Virgil
Andronescu: Din câte ştiu, aţi scris numai cărţi pentru copii şi cărţi poliţiste.
Petre
Crăciun: Da... Nu m-am regăsit în acest gen de care am amintit şi mi-am
spus că ar trebui să scriu basme. A urmat o nouă perioadă de documentare, de
peste şase luni şi am început să le aştern pe hârtie abia după ce m-am simţit
pregătit. Primele basme au fost scrie în 1991, sunt cele din volumul ”Basme”,
apărut la Editura Zorio.
Virgil
Andronescu: Sunteţi profesor dar aveţi şi o afacere în domeniul editării de carte,
este aceasta una profitabilă?
Petre
Crăciun: Editarea de carte nu cred că este o afacere în România pentru
nimeni. Eu am înfiinţat această editură pentru a nu fi nevoit să apelez la alte
edituri care nu înţeleg prea bine proiectele mele editoriale, dar am deschis porţile
editurii şi pentru ale lucrări, îndeosebi pentru copii, dar nu numai.
Virgil
Andronescu: Am remarcat succes după succes… Dar va las pe dumneavoastră să ne
spuneţi.
Petre
Crăciun: În câţiva ani, mergând mână în mână cu propriile mele cărţi,
editura a început să crească. Nu este puţin lucru să obţii Premiul pentru cartea
anului, al Filialei pentru copii şi tineret a U.S.R., în 2013, pentru volumul
”Basme”, iar peste numai doi ani să obţii Premiu U.S.R. pentru cartea ”Cu
Andersen în Regatul Povestilor”. Iar în acelaşi an, 2016, să fii invitatul
Ministerului Culturii pentru a prezenta un volum ( Fetiţa din Floare ) la
marele Târg de la Bologna. Toate aceste lucruri fac mai mult decât succesul
financiar pentru orice autor şi editură.
Virgil
Andronescu: În copilărie, parinţii îmi citeau basme care mă fascinau. Mai ajung
astăzi acele basme la urechile copiilor? Mai sunt acestea receptate aşa cum se
întâmpla în copilăria generaţiei mele?
Petre
Crăciun: Nu ca atunci, dar copiii sunt amatori de poveşti, o văd de fiecare
dată când mă întâlnesc cu ei. Uneori le iau din cărţi, alteori din filmele de
desene animate sau alte producţii Tv. Este greşit să spunem ”copiii nu citesc”.
Virgil
Andronescu: Nu credeţi în ceea ce se spune de mulţi ani încoace! Atunci cum
stau lucrurile?
Petre
Crăciun: Dacă se întâmplă acest lucru, atunci este o vină a adulţilor, în
primul rând a părinţilor care nu-şi fac timp pentru a-i obişnui pe copii să
citească. Apoi este vina educatorilor, deci tot a adulţilor. Este o vină şi a
scriitorilor care nu-şi fac timp să se întâlnească cu copiii. Mă număr printre puţinii
scriitori de literatură pentru copii care face asta în mod curent, iar
rezultatele se văd şi mă bucură foarte mult.
Virgil Andronescu: Care este opinia dvs. cu privire la poveştile de astăzi şi modul de transmitere al acestora? Sunt sau nu diferenţe ( uriaşe ) între basmele lui Petre Ispirescu sau povestirile lui Ion Creangă, de exemplu, şi povestirile- pe suport electronic ori clasic, cu personaje imprumutate din SUA sau, mai nou, din Japonia?
Petre
Căciun: Poveştile de astăzi sunt inspirate, fireşte, din universul de aspiraţii
al omului contemporan, cel care a ajuns să zboare în cosmos, să construiască
nave cosmie care călătoresc acolo unde, pe vremea basmelor clasice, ajungeau
doar zeii, zâneleşi caii năzdrăvani. Acest fapt nu trebuie să ne îngrijoreze,
pentru că societatea nu stă în loc. Important este mesajul poveştilor, miezul
lor educativ.
Virgil
Andronescu: Ce învaţă copiii din aceste poveşti noi?
Petre
Crăciun: Dacă se respectă schema basmului tradiţional, aceea a luptei
dintre bine şi rău, cu Victoria
binelui, atunci este în regulă. Mai grav este atunci când poveştile moderne ne
fac să îndrăgim personajele negative, pentru că sunt mai ”cool”, iar cele pozitive
mai prăfuite şi mai obosite. Evident că este diferenţă între poveştile lui
Ispirescu sau Creangă şi cele împrumutate din alte culturi. De multe ori,
copiii din România sunt puşi să citească astfel de poveşti de import, înainte
de a cunoaşte cât de cât poveştile româneşti, ceea ce este foarte grav.
Virgil
Andronescu: În oricare casă din oricare cătun ai intra există internet, acolo
există o ofertă infinită de ,,poveşti” pentru copii, iar întrebarea mea este:
reprezintă acestea un beneficiu sau e un mare dezavantaj pentru copii?
Petre
Crăciun: Internetul nu este duşmanul nostru şi nici al copiilor. El est
foarte util şi nu ne putem imagina viaţa fără el. Important este să păstrăm un
echilibru între viaţa reală şi cea virtuală. Copiii au nevoie de viaţa în grup,
de relaţiile fireşti care se dezvoltă între prieteni. Au nevoie de căldura
părintească, de basmele bunicilor, de cărţile copilăriei, mai ales de cele care
îi pregătesc pentru viaţă într-un mod frumos. Părinţii trebuie să supravegheze
accesul copiilor pe Internet, astfel încât aceştia să aibă acces numai la acele
informaţii folositoare. Cât de greu este acest lucru, în condiţiile în care părinţii
sunt foarte ocupaţi, este altceva. Dar acest lucru trebuie făcut pentru a nu se
ajunge la acele efecte negative ale Internetului.
Virgil
Andronescu: Sunteţi membru al USR. Ce avantaje vă aduce acest statut?
Petre
Crăciun: Când ajungi membru al USR se spune că intri în categoria
scriitorilor profesionişti, a celor recunoscuti, prin calitatea de membru, ca
făcând parte din această breaslă scriitoricească. De fapt, asta nu schimbă cu
nimic valoarea ta, a scrierilor tale. Nu scrii mai bine sau mai rău după ce ai
dobândit legitimaţia mult râvnită. Talentul nu vine odată cu plata unei cotizaţii
de membru. Cu toate acestea, nu cred că există prea mulţi scriitori din România
care să nu cedeze mirajului de a ajunge membri ai USR.
Virgil
Andronescu: De ce?
Petre
Crăciun: În primul rând pentru
prestigiul de a sta alături de marii scriitori români, ceea ce este, trebuie să
recunoaştem, un ideal important. Apoi, asta schimbă percepţia celorlalţi asupra
celui dare devine membru al Uniunii. Este plăcut să fi prezentat la o lansare
de carte: ”Scriitorul X, membru al USR”. Pentru scriitorii pensionari mai este şi
un interes de natură financiară, pentru că există fosta Lege nr. 8/2006, care
atribuie celor care sunt membri ai uniunilor de creaţie (scriitori, artişti
plastici, cineaşti, muzicologi, acum şi jurnalişti), o indemnizaţie
suplimentară de 50 % din cuantumul pensiei. Este, practic, singurul beneficiu
material pe care îl deţine un membru, iar banii provin, în baza legii, de la
Casele de pensii, nu din fondurile acestor uniuni.
Virgil
Andronescu: De curând aşi câştigat Premiul USR. Vă rog să povestiţi cititorilor
noştri.
Petre
Crăciun: Este cel mai mare premiu obţinut de mine vreodată. Am primit, în
acest an, acest premiu pentru volumul ”Cu Andersen în Regatul Poveştilor”,
apărut la Editura Zorio în 2015. Am avut cinstea de a-mi fi înmânată Diploma de
către preşedintele USR, criticul Nicolae Manolescu, iar plicul cu numele câştigătorului
a fost deschis de către criticul Daniel Cristea-Enache. A fost foarte emoţionat,
mai ales că în urmă cu doi ani fusesem nominalizat cu alte două volume: ”Basme”
şi Cruciada pisicilor”. Am spus şi pe scenă, această carte a fost foarte
norocoasă. În primul rând pentru că a văzut lumina tiparului, cu desene
minunate de Anca Smărăndache, apoi pentru că a fost cuprinsă în Catalogul
oficial al României, realizat de către Ministerul Culturii pentru Târgul Înternaţional
de la Bologna, din 2016, alături de volumul ”Fetiţa din Floare”. Un alt motiv
este că a fost transcris în Braille, pentru copiii nevăzători din Bucureşti,
ceea ce este foarte emoţionant. Şi, nu în ultimul rând, pentru că a obţinut
acest mare premiu pe care şi-l doreşte orice scriitor de literatură pentru
copii din ţara noastră şi pe care foarte puţini
îl deţin. Anul trecut el a fost obţinut de către poetul Arcadie Suceveanu, preşedintele
Uniunii Scriitorilor din Moldova .
Premiul USR vine după 26 de ani de activitate literară pentru copii. Primul
mare premiu obţinut a fost trofeul ”Ion Creangă” la Concursul Poveştile de la
Bojdeucă din anul 1997, apoi premiul Filialei pentru copii a USR pe anul 2013,
pentru ”Basme”. Dedic acest premiu copiilor care citesc poveşti, care citesc
literatură pentru copii scrisă de autori români.
Virgil
Andronescu: Electronicul ori printul…?
Petre
Crăciun: Ambele. Ele nu se exclud. Eu, personal, prefer să citesc carţile
pe vechiul suport. Îmi place să le ţin în mână, să miros cerneala de
tipografie, să văd cât de bine sunt lucrate (aici intervine şi experienţa de
editor). Pe de altă parte, cele mai multe ştiri le iau din online, pentru că
rar îmi cade în mână un ziar tipărit. Aici nu includ, evident, revistele
culturale, cele care mai apar astăzi.
Virgil
Andronescu: Vă mulţumesc, domnule Crăciun!
Petre Crăciun: Şi eu, domnule
Andronescu, cu multă plăcere.
Acesta s-a născut la 29 august 1962 la Giurgiu, în judeţul Giurgiu şi este un scriitor de literatură pentru copii, este journalist şi autor de filme documentare şi realizator de emisiuni Tv. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Literatură pentru Copii şi Tineret şi director al portalului Literatură Copii, dar şi al site-ului Identitate Românească. A absolvit cursurile Universităţii din Bucureşti la Facultatea de Istorie-Filosofie, secţia Istorie în promoţia 1986. Apoi a urmat studii postuniversitare la Universitatea din Bucureşti la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării în specializare Jurnalism de Televiziune din anul 1998 până în 1999, după această perioadă a urmat un masterat în Comunicare managerială industrială şi social politică la Universitatea Politehnică Bucureşti între anii 2005 şi 2007.
A predat o perioadă de şase ani istorie, între 1986 şi 1992 pentru ca mai apoi să fie redactor şi redactor-şef al săptămânalului prahovean Argus, în perioada 1992-1998; a fost redactor şi redactor-şef al revistei Poliţia Română în anii 1999-2000, după aceea fiind şeful Grupului de Presă al MI în anii 2000-2002; a fost şi director adjunct al Direcţiei de Relaţii Publice din MI (2002-2003); a deţinut funcţia de şef al departamentului de Relaţii Publice la Agenţia Naţională Antidrog în anii 2003-2009. A fost professor de jurnalism în cadrul Universităţii ,,Andrei Şaguna” de la Constanţa.
În urma cu 7 ani a fondat publicaţia online Optimal Media, care face parte din compania Optimal Media Solution. A înfiinţat Editura Zorio, la care s-au tipărit un impresionant număr de cărţi. În anul 2011 a înfiinţat, alături de fiul său, Cristian Crăciun, portalul literaturacopii.ro, acesta fiind destinat iubitorilor de literatură română şi universală de vârstă şcolară. A avut emisiuni la TVR 1 şi TVRI, la care a iniţiat şi prezentat emisiunile "Amprente", "Misiunea permanentă" şi "Alege viaţa". A fost semnatarul a 15 filme documentare, printre care numeroase producţii cu caracter educativ.
Criticul literar Alex Ştefănescu spunea despre scriitorul
Petre Crăciun că ,,este unul dintre puţinii autori de literatură pentru copii
care a găsit „tonul” potrivit. Nu se exprimă pueril-peltic, nu îi maimuţăreşte
fără graţie pe cei mici (aşa cum fac atâţia alţi autori care cultivă genul), ci
scrie într-un stil voios şi simpatic, cu umor, cu o încredere tonică în
capacitatea copiilor de a intra în jocul relaţiei autor-cititor”.
Cărţi
publicate: Cureaua cu ţinte,
Editura Neroandria, 1995, roman; Alarmă
la Peleş, Editura Grafică Prahoveană, 1996, roman; Poveştile de la bojdeucă, Editura
Junimea, 1997, volum colectiv de poveşti; Cuvânt dinlăuntru, Editura Premier, 2001, eseuri; Floarea înţelepciunii şi iarba puterii,
Editura Timpolis, 2002, poveşti. În
spatele oglinzii, Editura Fed, 2003, versuri; Alege viaţa, interviuri, Editura Codecs, 2004, interviuri cu
consumatori de droguri; Agenda de
comunicare în domeniul drogodependenţei, Editura Zorio, 2005; Taina ghemului de aţă, poezii pentru
copii, Editura ZORIO, 2011; Complexul
sălii de aşteptare, eseuri, Editura ZORIO, 2012; Cândva mă chema Codiţă, povestire pentru copii, Editura ZORIO,
2012; Cruciada pisicilor,
versuri pentru copii, Editura ZORIO, 2012; Unde-i victima, domnule Atanasiu?, Editura Zorio, 2012,
policier; Alarmă la Peleş,
ediţia a II-a, Editura Zorio, 2013, policier; Basme, Editura Zorio, 2013; Robert cel cuminte, roman pentru copii, părinţi şi bunici,
Editura Zorio, 2014; Primul zbor,
poezii pentru copii, Editura Zorio, 2014; Fetiţa din Floare, povestire pentru copii, Editura Zorio, 2014; Basme pentru familia mea, Editura
Zorio, 2014; Cu Moş Crăciun în Ţara
Copiilor Neîncrezători, 2014; Cu
Andersen în Regatul Poveştilor, 2015.
0 Comentarii