Mărcile poștale D.B.S.R de Nelu IVAN













Nelu IVAN 

Mărcile poștale D.B.S.R

Mărcile poștale D.B.S.R au circulat din 1867 până în anul 1871 pe calea ferată Cernavodă - Constața și invers. Societatea engleză D.B.S.R.- Danube Black Sea Railway Limited în urma unei concesiuni pe 99 de ani de la statul otoman obținută de Sir John Trevor Barclay a început construcția în 1860 a căii ferate care s-a dat în folosință în anul 1864. Cu această ocazie s-a înființat un serviciu particular de poștă care deservea transportul corespondenței între porturile Cernavodă de la Dunăre și Constanța de la Marea Neagră. Scrisorile erau predate în Constanșa la sediul societății engleze Küstendje Harbor Company Limited care se ocupa de operațiuni în portul Constanța în timp ce la Cernavodă și la Medgidia erau oficii ale D.B.S.R.



Taxa unei trimiteri pe acest parcurs era de 20 de Paras (monedă otomană).Taxa se plătea în numerar la predarea scrisorii și a coletului care era apoi timbrat și ștampilat. În anul 1867 societatea Danube Black Sea Railway a emis, cu acordul guvernului otoman, un timbru de 20 Paras. Timbrul este litografiat cu dantelură de 9 1/2 cu dimensiunea de 18,5 x 22,5 mm. Este primul timbru din Europa cu tematica vedere-cale ferată deoarece pe mal se vede un tren iar deasupra semiluna și o stea în cinci colțuri, toate acestea într-un cadru deptrunghiular format din două linii paralele. Textul este la stânga format din inițialele D.B.S.R iar la dreapta KUSTENDJE & CZERNAWODA, sus LOCAL - POST iar jos 20 PARAS. Timbrele originale sunt imprimate cu negru pe hârtie verde sau roz.



A existant un singur tiraj de 5000 de exemplare realizate într-un context unic în istoria mărcilor poștale. Mărcile D.B.S.R sunt emise de o societate engleză, cu monedă otomană (guvernarea otomană la momentul respectiv asupra Dobrogei) și circulate pe teritoriul român ca mărci locale!

Am în colecția mea trei timbre D.B.S.R care sunt reproduse în aceste pagini. Ele au aparținut inițial tatălui meu. Am căutat să aflu mai multe informații despre mărci dar nu am găsit articole scrise de coleționari. Am încercat la Arhivele Statului din Cernavodă dar arhiva din perioada 1860-1880, ba chiar până în anul 1950 nu există. Ea a fost arsă din ordinul unui primar în 1970 pentru a elibera spațiul de depozitare!

Importanța acestei căi ferate nu a fost relevată prin studii istorice. Este a doua construcție de cale ferată, după cea de la Oravița - Baziaș din 1856, care a fost dată în folosință. Timbrele D.B.S.R sunt date în cataloagele românești și turcești. În anul 1890 imprimeria M.Kaiser din Viena a emis reimpresiuni tipărind originalele D.B.S.R în mai multe culori pe hârtie diferită, dantelat și nedantelat, cu tipar aurigu și argintat în loc de negru.

Nota editorului
Mărcile D.B.S.R sunt foarte populare printre colecționarii britanici și austrieci. Din acest motiv și prețurile lor sunt în creștere. O problemă majoră o constituie însă reimprimările dar mai ales falsurile.
Astfel putem găsi pe site-uri de licitații mărci D.B.S.R cu tipar negru imprimate pe verde, albastru, roz, galben și roz atât dantelate cât și nedantelate. Pentru a înțelege despre ce valori vorbim vă pot
informa că în august 2018 pe eBay s-a vândut o reimprimare negru pe hârtie verde cu 278 USD iar in decembrie o alta cu 53 de USD negru pe hârtie albastră. În februarie 2017 casa de licitații Gartner din
Austria a vândut o scrisoare francată cu o marcă D.B.S.R autentificată de Pfenninger și Frechenbanner cu 3500 de euro în timp ce în iunie 2018 casa de licitații Spike din Londra a vândut trei scrisori francate cu mărci D.B.S.R cu valori între 1100 și 8000 de euro. Interesul colecționarilor austrieci este dat de ștampilele Lloyd Küstendje Agentie care folosea serivciile D.B.S.R și ale companiei sale surori D.D.S.G. și care se pot găsi aplicate pentru mărcile D.B.S.R. (M.V.)

din revista Litera 13 nr 21/2020
https://www.litera13.ro/2020/01/litera-13-nr-212020.html

Share:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Litera 13 pe Facebook

Postari populare

Promo

Promo