Mihai VINTILĂ
Andrei Ungureanu este unul din acei tineri care s-au lansat cu proză scurtă pentru a trece apoi firesc, la roman. Prima sa carte Povestiri și întâmplări din țara fumului a apărut în 2021 la editura Rafet urmată apoi de un roman Nașterea eroului în 2022 la editura Litera.
Gava Nebunul, despre care facem vorbire acum, este al doilea roman publicat de autor la editura Cișmigiu Books din București spre finalul anului 2024. Volumul a văzut lumina tiparului ca urmare a câștigării premiului I la concursul Împlinește un vis organizat de editura Universitară la începutul aceluiași an 2024. Ca o observație interesantă este faptul că toate cărțile de până acum ale lui Andrei Ungureanu au câștigat premii la concursuri care au oferit posibilitatea publicării lor. Ele au apărut cumva firesc, prin impunere calitativă.
Structurat
în șaptesprezece capitole, romanul nu este unul ușor de citit. Complexitatea sa
nu este dată de personaje sau întâmplări ci din amestecul de realitate și vis.
Este o senzație care te urmărește în toate paginile și care spune multe despre
calitatea scrisului acestui autor.
Pornind
aparent banal, volumul urmărește viața lui Alexandru Gava din micul oraș
Câmpulung Mușcel. Localitatea este pentru personajul principal un loc fără mit,
fără frumusețe, un loc ca oricare altul, plin de sărăcie și problemele. Pentru
că Alexandru primește viața de copil în
ciudata și întortocheata tranziție românească. Familia sa, săracă și disfuncțională,
este un loc apăsător, nu numai datorită tatălui bețiv, nebun și absent cât și
datorită mamei pesimiste și umile. Putem specula aici că multe din întâmplări
pot fi culese din copilăria autorului, un fel de alter ego al copilului Gava.
Apropierea se oprește însă chiar aici, pentru că autorul are o viață total
diferită de personajul său care într-un final alunecă în promiscuitate și
aparentă nebunie.
Satul
bunicilor este primul loc al descoperirii unei alte lumi decât cea gri, de
oraș.
Bunicii erau născuți înainte de război, și parcă
reușiseră să evadeze din timp. Erau bătrâni, dar nu păreau să mai
îmbătrânească, ca și cum așa se născuseră; ei nu trecuseră prin evoluția
normală a omului care crește, ajunge la floarea vârstei, apoi, începe să se
usuce, se cocârjește și moare. De fapt, tot satul era în afara timpului și a
lumii. Viața avea alte reguli.
Tot acest loc este cel care-l duce spre
mituri și fantastic, prin întâmplări ieșite din comun sau prin personajele cu
care intră în contact.
La a treia, după ce popa a citit rugăciunile, mortul a
deschis ochii, s-a ridicat în șezut și i-a speriat pe toți din jur. N-a spus
nimic, s-a uitat doar pierdut, departe, în zare, ca și cum trupul se trezise,
dar spiritul încă nu revenise în corp. Alexandru își amintea foarte bine imaginea
asta, chiar și senzația scârboasă de praf pe mâini, după ce culesese bănuții
din colb. Pe moment, ocupat să strângă monezile cele mai valoroase, nu i-a dat
prea multă importanță mortului. Poate că omul nu murise, ci fusese doar bolnav
și acum își revenise. Sau poate că fusese o farsă: Marcel se întinsese prea
mult cu gluma, acum aflase că voiau să-l îngroape și, de sub pământ, nu mai
poți să scapi. E stupid să mori pentru o glumă, cât ar fi ea de bună. Ce a fost
după nu-și mai amintea.
Deși cartierul orașului era mic, de
doar câteva străzi, era alintat Mica
Indie, o lume in sine. Un amalgam de sărăcie, oportunism, iubire și
promiscuitate. Un univers în diversitate, cum ar spune Mahatma Gandhi.
Evadarea din oraș este în fapt o falsă
evadare. Schimbarea Câmpulungului Mușcel cu Bucureștiul nu face decât să
expandeze simțurile, întâmplările și fantasticul. Personajul evoluează și în
jurul său apar alte personaje fie ele reale, Diana, fie imaginare precum
Procuroru. Istoriile vin și trec ca într-un carosel. Într-o lume care a luat-o
la propriu razna, un pic de nebunie este în fond normalul.
Atingând problemele anilor 90, ale unei
Românii scăpate de comunism și care încă își căuta drumul, Gava Nebunul poate fi considerat și un roman social. Avem
de-a face cu proxeneți, polițiști corupți, capitaliști veroși. Cunoaștem
frânturi de realități economice precum destinul producătorului auto ARO. Toate
acestea sunt însă doar elemente de fundal menite a contura atmosfera timpului.
Gava Nebunul este un titlu înșelător. El nu are rolul de a pune o lupă mare desupra
personajului principal pentru că oricum romanul face singur asta. Desfășurat
doar pe un singur plan ar fi fost greu să nu ne focalizăm asupra lui. Ideea de
nebun este plasată tocmai pentru a face balansul între nebunie și normalitate.
Nebunia unei societăți este în fapt normalitatea ei iar normalitatea
personajului, luciditatea sa distrusă doar de halucinații, este doar un alt tip
de nebunie.
Scris cu mână aparent sigură, autorul
folosește o gamă largă de argouri și jargoane pentru a contura lumile cu care
personajul principal interacționează. Descrierea este un element de forță.
Uneori însă scriitorul pierde hățurile intrând în detalii fie supărătoare la
citit, fie inutile, care au darul de a obosi cumva cititorul. Noroc că acest
fenomen nu se întâlnește în prea multe pagini.
Gava Nebunul este un roman al realismului de tranziție, un roman al căutării și
abandonării răului în favoarea uitării. Este un roman al inițierii personajului
Alexandru Gava
în viață, fie ea reală, fantastică sau amândouă și trăirea ei prin izbăvire
asupra răului.
Andrei Ungureanu, Gava Nebunul, București, editura Cișmigiu Books, 2024, 366 pagini.
Cronica a fost publicatăîn revista Spații Culturale nr 3/2025.
0 Comentarii