Ticker

6/recent/ticker-posts

Poetul, Scufița Roșie și Pădurea Spânzuratelor de Adi G.Secară comentată de Mihai Vintilă

 


Poetul, Scufița Roșie și Pădurea Spânzuratelor 

Mihai VINTILĂ 

În volumul Rendez-vous cu Scufița Roșie în Pădurea Spânzuratelor, Adi G. Secară propune o poezie a contorsionării realului, a derulării trăirilor ca într-o peliculă arsă de intensitatea unei iubiri imposibile. Avem fragmentare, mitologizate și desacralizare în același timp. Titlul cărții este deja un semnal al interferențelor dintre imaginarul literar clasic (Scufița Roșie), grotescul literar pseudoistoric (Pădurea Spânzuratelor) și spațiul intim-contemporan al rendez-vous-ului, al întâlnirii aparent imposibile.

Venit după Eu Henric al-8-lea și muzele decapitate din 2015 și mai ales după Horodok din 2022, acest volum stă și el subsemnul lui Georg Trakl dar mai ales al lui Franz Kafka. Dacă din Trakl  recunoaștem versurile profund marcate de simbolism și expresionism, evocând stări de melancolie, decădere și alienare prin imagini onirice și peisaje crepusculare, pe Kafka îl recunoaștem absorbit în parabolele și mai ales în viziunea tragicomică asupra realității. De altfel însuși autorul și-a pus volumul sub semnul lui Kafka alegând un fals moto cu care se joacă într-o realitate aparținând numai lui și pe care îl substituie unor versuri scrise de grecul Miltos Sahtouris încercând cumva să inducă o aparentă imagine mitologică.

Faptul că avem și un Fals cuvânt înainte care vine cu precizări care nu sunt precizări spune totul despre cum abordează autorul cartea.

Scrise în perioada 2016-2018, poeziile le găsesc de aceeași factură ca și pe cele din cărțile amintite mai sus din 2015 și 2022. Toate trei volumele constituie vertebre din scheletul inspirațional inițial fiind separate doar prin publicarea la date diferite.

Fade // cum să te pierzi / femeilor de care te-ai îndrăgostit / ca o picătură de sânge / într-un val care ar reveni / pe o plajă unde sufletele lor / fac pescăruși de păpădie / te ridică, bărbat de nisip / gata să te împrăștii / purtat de cântul celor de la Noir Desir // ultimul fir din tine / intră în ochiul celei mai noi iubiri, / ultima, te rogi tu / unei catedrale de nisip / goale de bine / pline de zâmbetul unui înger / care lucrează la înălțarea frumuseții /femeilor

Iubirea este diluată, evanescentă, topindu-se ca o picătură de sânge într-un val care ar reveni, o reluare nesigură, obosită, a eșecului recurent. Metafora bărbatului de nisip sugerează efemeritatea masculinității în raport cu feminitatea creatoare, misterioasă, aproape mistică. Poezia se mișcă între fragilitatea materiei (nisip, păpădie, cânt) și o invocație aproape religioasă, dar adresată unei catedrale de nisip, goale de bine, plină doar de frumusețea insidioasă a femeilor în același timp idolatrizate și văzute ca devastatoare.

no klimt // ea este un vis al lui klimt / aur și pistrui / circ de genunchi și de umeri goi, / magia dunelor de la hanu, / țesătura păianjenilor pe cale de dispariție / precum iubirile de dragul iubirilor // flori de salcâm scrijelite / pe parbrizele sufletelor / care merg mai departe, mai departe, / dincolo de troițe, de rubliov, / se-ncâlcesc, sting bate și el, / la o poartă închisă ciudat, / vine la șerbănești, cântă / despre măceșul dunelor, despre mad about you, / ierusalimul este la două salturi mortale-n sus, / There are no victories / in all our histories, without love, / păianjenii aceia, lycosa parcă, / dansează, dansează, / fantoma unei dropii cântă / despre cruciada păsăroilor / care cresc în bărbații nebuni / de cuvinte // cresc în inimile lor care sunt doar / niște dinozauri ai paradisului, / niște tyranozauri care se hrănesc cu oase / de înger

no klimt aduce în scenă o poetică a vizualului, în care femeia este un vis klimtian, dar și o prezență spectrală într-un colaj suprarealist: aur și pistrui, păianjeni pe cale de dispariție, Ierusalimuri simbolice și dropii-fantomă. Poemul navighează prin imagini culturale (Klimt, Rubliov, Baudrillard) și pop, construind o mitologie urbană a iubirii pierdute. Femeia devine o dublură a paradisului, dar și a catastrofei, iar bărbatul este un tyranozaur care se hrănește cu oase de înger, o ființă veche, monstruoasă, dar și melancolică.

Întrebare // dacă ar fi să fugim într-o carte / carte-vie, mișcându-și sânii alene, / țuguindu-și buzele a alint abstract, ce carte / ne-ar înveși în mătasea de după / orice viață / desenează-mi un mic prinț / sau o mică prințesă / ori mai bine o mică anarhie / în care să ucidem prieteni vechi / ori prietene vechi / ca la o coridă la fel de abstractă / care ar avea loc într-unul dintre ochii tăi / pe care mi l-ai trimis baudrillardian / pentru a nu uita / că paradisul nu se vede ci se simte / cum ceața te ia de mână / negurii care domnește în tine

Acest poem-dezbatere este o chemare poetică la evadare în ficțiune, în cartea cu sânii alene, o materie vie care poate deveni un spațiu de sinteză și luptă. În tonuri ironice și grav-serafice, poetul cere o lume nouă, o mică anarhie sentimentală în care relațiile vechi sunt ucise ritualic, ca la o coridă unde mulțimile urlă după sânge. Totul se întâmplă în spațiul unei iubiri mediatizate, post-umane, filtrate baudrillardian, unde realitatea e doar simulacru iar paradisul nu e văzut, ci se simte, ca o ceață care te ia de mână.

O notă aș mai avea de scris despre Poeme pentru întâlniri cu Scufița Roșie în Pădurea Spânzuratelor care încheie volumul asemenea unui strigăt. E un joc fals care oferă autorului posibilitatea de a se exterioriza mai direct, fără văl și fără rușine, folosind exclamații, onomatopee și interjecții ca într-o eliberare de sine.

Volumul lui Adi G. Secară își revendică identitatea dintr-o poetică a limbajului fluid, metaforic, plin de reverberații culturale și senzoriale. Aici erosul este o forță care modelează versul ca pe un corp viu, tremurător, pierdut în dunele memoriei și ale fanteziei. Poezia nu mai caută adevăruri, ci stări, vibrații, cruciade păsăroiești care cresc în bărbații nebuni de cuvinte.

Volumul nu oferă răspunsuri, dar oferă ceva mai rar: o atmosferă. O stare. Un spațiu unde cititorul poate deveni parte din poezie, poate dansa cu fantome, poate iubi abstract sau concret, poate simți că trăiește printre versuri care nu vor să închidă sensuri, ci le lasă să curgă.

 

Adi G Secară, Rendez-vous cu Scufița Roșie în Pădurea Spânzuratelor, București, editura Eikon, 2025, 72 pagini.

cronică publicată în Sintagme literare, mai 2025.

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii