Ghinea Mitrea - Altă lume. Recenzie de Lucia PĂTRAȘCU

Lucia PĂTRAȘCU

Ghinea Mitrea - Altă lume.

Volumul „Altă lume”, semnat de scriitorul Ghinea Mitrea, publicat la editura Lucas, Brăila, în anul 2021, cuprinde în cele peste două sute de pagini, o proză „la granița dintre realitate și ficțiune, dintre roman și literatura memorialistică”, așa cum apreciază în prefața volumului profesorul Aurel Furtună.

Însuși autorul declară că „Această carte este inspirată din reușita unei familii de brăileni, iar întâmplarea a făcut multă vâlvă la vremea respectivă...” , familie care a ales să evadeze din lagărul socialist și să trăiască în altă lume.

Titlul volumului, „Altă lume”, rezumă în două cuvinte justificarea acestei alegeri, cu toate întâmplările și situațiile noi prin care trec protagoniștii romanului. Este o sintagmă cu care autorul face permanent o comparație între cele două lumi.

Dacă în volumul „Scorpia cu ochi albaștri”,  scriitorul Ghinea Mitrea prezintă tot o istorie despre niște români plecați din țară după anul 1989, cu intenția de a-și face o situație materială mai bună pentru ei și familia lor, acest al cincilea titlu de carte, are aceeași temă, așezată într-un alt context și într-un alt timp. Este vorba despre o tânără familie, care a „evadat” din lagărul comunist, dar având avantajul de a revendica și obține o moștenire substanțială în State, de aceea acțiunea ce curge de-a lungul mai multor ani, o perioadă cuprinsă între anii 1964-2019 are alte conotații. Odată ajunși acolo, membrii acestei familii se află în calitate de imigranți, apoi de rezidenți, căpătând o altă situație socială, datorită stării de moștenitori ai unei averi importante. De aceea, cititorii vor constata că analiza acestei povești de viață baleiază pe portativul unei alte situații sociale.

Povestea începe în anul 1964, când o tânără absolventă de facultate, cu specialitatea istorie-geografie, va începe munca în orașul natal la Muzeu, pe un post de referent. Astfel că Rodica Miroiu, Coca, așa cum o strigau apropiații, într-o excursie pe Dunăre, până la Cabana Vânătorilor, îl cunoaște pe Martin Kesner, controlor de calitate la o uzină din oraș, împreună cu care, în timp, începe povestea lor de iubire,  ce se finalizează cu o căsătorie. Aici începe acțiunea romanului, deoarece unchiul băiatului, Ludovic Kesner este moștenitorul unei afaceri din America, lăsată de tatăl său, Marian Kesner, plecat în State în anul 1946, decedat, avere pe care Ludovic nu și-a putut-o însuși, neavând permisiunea de a părăsi țara. După cinci ani de la decesul titularului, succesiunea ar trece în proprietatea statului Illinois și totul ar fi pierdut. Unchiul Ludovic transferă tinerilor dreptul de proprietate și-i sfătuiește să plece într-o excursie și să rămână acolo. Ceea ce se va întâmpla. Tinerii, după ce mimaseră construirea unei locuințe, pentru a da impresia de stabilitate, obțin aprobarea unei excursii în Turcia, rămân acolo, urmează toate fazele de lagăr, muncă, pentru a obține contracte de muncă în alte țări, până ajung în State, unde, urmând procedurile necesare, intră în posesia moștenirii.

Pornind din acest punct, povestea se desfășoară normal, familia își trăiește viața în Chicago, unde cei doi au un copil, Robert, medic, căsătorit cu Eva, tot medic, apoi urmează un nepot, Valentin, sociolog, căsătorit cu o brăileancă, Larisa Mitru, avocat stagiar, provenind dintr-o familie lipovenească, fapt ce permite scriitorului Ghinea Mitrea să facă o analiză asupra acestei etnii, trăitoare în orașul Brăila. Aceștia vor încheia cununa întâmplărilor, pe care și le propune autorul, într-o carte a cărei acțiune traversează două epoci, a comunismului și a democrației.
Volumul acesta poate părea o carte multifațetată, cu diferite aspecte prezentate din mai multe unghiuri. Cert este că fiecare întâlnire cu o situație nouă, deosebită de cea anterioară, naște și justifică sintagma „altă lume”. Fie că este vorba despre perioada de la începutul poveștii, cu excursia în Turcia, cu refugiul în Italia și apoi intrarea în State, fie că cititorul ajunge la finalul întâmplărilor, când Valentin, ca sociolog, lector la o universitate, face călătorii de documentare în România, în Bulgaria, în Rusia, la Moscova, Sankt-Petersburg, despre felul cum trăiau oamenii sub dictatura comunistă, scriitorul Ghinea Mitrea, cu abilitatea condeierului obișnuit cu relatări atente, face prezentarea locurilor și a întâmplărilor în mod fluid, captivant, fără excese metaforice sau alte figuri de stil. Însă descrierea ieșirii de duminică, pe Dunăre, împreună cu întreaga familie a Larisei, se bucură de toată atenția scriitorului, dovedind priceperea și obișnuința unui trăitor dunărean, iubitor de natură și de traiul pe apă. Scriitorul face, de asemenea, incursiuni în istoria țării, vorbind, de exemplu despre Cadrilater, ori descrie viața într-o ambasadă și aduce multe alte informații, pe care cititorul le va considera binevenite.
În anul 2019, Larisa și Vali se pregătesc pentru venirea pe lume a unui nou vlăstar, care este reprezentantul celei de a patra generații, copilul care va trăi în „altă lume”, așa cum a hotărât Coca, străbunica lui, în urmă cu mulți ani.

Pe scurt, prezentarea către cititori al acestui cel de al cincilea volum, „Altă lume”, semnat de scriitorul Ghinea Mitrea, la fel ca și celelalte patru (Copii de mahala, Scorpia cu ochi albaștri, Între două femei, Ocrotit de providență), are scopul de a preciza că acțiunea sa este inspirată din viața reală, majoritatea personajelor au trăit sau trăiesc printre noi și cu mărturia lor directă, împreună cu permisiunea de a se scrie despre viața lor, aduc o dovadă clară a faptului că o asemenea carte trebuia scrisă, în condițiile în care, așa cum precizează însuși autorul: „Adevărul dominant este că cei aproape 50 de ani de îngrădire a libertăților au lăsat urme foarte adânci în existența românilor, încât și în prezent, acum, când aștern pe hârtie aceste rânduri, situația nu este schimbată.”